Educational Video Games and Motivation: Application to Jazz Practice - PASTEL - Thèses en ligne de ParisTech Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2006

Educational Video Games and Motivation: Application to Jazz Practice

Jeux vidéo éducatifs et motivation: application à l'enseignement du jazz

Guillaume Denis
  • Fonction : Auteur

Résumé

This Ph.D. thesis introduces what we believe to be the first musical educational video game: Pads'n'Swing. Indeed, even though video game have been raising concerns for years, their integration in the very fabric of society and the ever increasing breadth of their use pave the way to positive applications such as serious games, which rely on players' interaction and social networking and the design and simulation of virtual worlds. Building upon this approach, we suggest to put fun at the forefront of a motivation-based pedagogy, the motto of which would be to spur learners' interest by offering them the ability to use action schemas usually reserved to specialists. Our admittedly ambitious goal is to apply this idea to music: how far can we push the video game paradigm to make gamers eager to play and improvise jazz without being hindered by instrumental constraints? To answer this question, our thesis work offers the following contributions: (1) a state-of-the-art overview of the nascent field of educational and serious games; (2) the definition of gameplay design best practices based on motivation theories; (3) the application of this methodology to the design of Pads'n'Swing; and (4) an experimental assessment of Pads'n'Swing, which exhibits the modalities of a specifically musical fun that can be experienced by most people.
Cette thèse présente ce qui est à notre connaissance le premier jeu vidéo éducatif musical: Pads'n'Swing. Après des années de méfiance vis-à-vis du jeu vidéo, la diversification de ses usages et leur intégration forte à notre culture ouvrent en effet la voie d'applications positives comme les jeux vidéo éducatifs, qui s'appuient sur la mise en relation et la socialisation des joueurs, la simulation de mondes et leur scénarisation. Nous poursuivons cette approche en replaçant le fun au coeur d'une pédagogie de la motivation dont le but serait d'éveiller l'intérêt des apprenants en leur offrant la possibilité d'exercer en jeu des schémas d'action habituellement réservés aux spécialistes. L'application de cette pédagogie au domaine musical se révèle ambitieuse: dans quelles limites peut-on, dans un jeu vidéo, s'affranchir des contraintes instrumentales pour jouer du jazz et improviser ? Pour répondre à cette question, les principales contributions de notre travail de thèse sont: (1) l'exploration du domaine émergent des jeux vidéo éducatifs; (2) la proposition de meilleures pratiques de conception de gameplay fondées sur les théories de la motivation; (3) l'application de cette méthodologie au développement de Pads'n'Swing; et (4) l'évaluation de Pads'n'Swing, qui révèle les modalités d'un fun spécifiquement musical et accessible au plus grand nombre.
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Dates et versions

pastel-00002167 , version 1 (23-03-2007)

Identifiants

  • HAL Id : pastel-00002167 , version 1

Citer

Guillaume Denis. Educational Video Games and Motivation: Application to Jazz Practice. domain_other. École Nationale Supérieure des Mines de Paris, 2006. English. ⟨NNT : ⟩. ⟨pastel-00002167⟩

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