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Thèse Année : 2006

Prevention traffic risks in towns: contribution to the devlopment and assessment of diagnosis assistanve tools using prototypal accident scenarios

Prévention des risques routiers en ville: Contribution au développement et à l'évaluation d'outils d'aide au diagnostic s'appuyant sur des scénarios types d'accident

Nicolas Clabaux
  • Fonction : Auteur

Résumé

This thesis work brings a contribution to research aimed at improving our understanding of the mechanisms behind accidents occurring in towns and the development of methods and tools providing engineers performing local safety studies with a better understanding of the accident processes at work locally and possible measures for preventing them. Firstly, the in-depth analyses of several hundred accident cases which had occurred in France wcre used to formulate a description of forty prototypical urban accident scenarios not involving pedestrians. A discussion on means ofprevention is proposed for each ofthese with reference to the international road safety literature. These resu along with work on pedestrian accident scenarios recently completed at INRETS, provide an overal understanding of the most commonly occurring accident processes in towns and the means of preventing them. They also make possible, along with a set ofrecognition methods for assigning the accidents from a local sample to preset prototypical scenarios, to plan for their use in the context of safety studies carried out by local engineers on delimited areas. Secondly, the investigations covered the operationality of the methodological diagnosis tools using these reference prototypical scenarios. The relative usefulness of these tools was first assessed in two study fields by comparison with more conventional diagnostic study methods. Their "usability" was then studied through interviews with engineers who had used such methodological tools and through the examination of the resu of their analyses. The resu confirm that urban accidents can be modeled in the form of road pathologies. The prototypical accident scenarios thus constitute useful tools for prevention.
Ce travail de thèse apporte une contribution aux recherches visant une meilleure connaissance des mécanismes d'accidents se produisant en ville et le développement de méthodes et d'outils permettant à des praticiens réalisant des études locales de sécurité, de disposer d'une meilleure connaissance des processus d'accident à l'oeuvre localement et des mesures possibles pour leur prévention. Dans un premier temps, à partir de l'analyse approfondie de plusieurs centaines de cas d'accidents s'étant produits sur le territoire français, nous décrivons quarante scénarios types d'accidents urbains n'impliquant pas de piétons. Une discussion relative aux moyens de prévention est proposée pour chacun d'entre eux en référence à la littérature internationale en sécurité routière. Ces résultats permettent de disposer, avec les travaux récemment achevés à I' sur les scénarios d'accidents de piétons, d'une connaissance d'ensemble des processus d'accidents les plus fréquemment à l'oeuvre en ville et sur les moyens susceptibles de les prévenir. Ils permettent également, avec un ensemble de méthodes de reconnaissance permettant l'affectation des accidents d'un échantillon local aux scénarios types préétablis, d'envisager leur utilisation dans le cadre d'études de sécurité réalisées par des ingénieurs locaux sur des terrains d'étude délimités. Dans un second temps, les investigations ont porté sur lopérationnalité d'outils méthodologiques de diagnostic s'appuyant sur ces scénarios types de référence. L'utilité relative de ces outils est d'abord évaluée sur deux terrains d'étude par comparaison avec des démarches d'étude diagnostique plus traditionnelles. Leur «utilisabilité» est ensuite étudiée au moyen d'entretiens auprès de praticiens ayant mis en oeuvre de tels outils méthodologiques, et par l'examen des résultats de leurs analyses. Les résultats confirment que l'accident urbain peut être modélisé sous forme de pathologies routières. Les scénarios types d'accidents constituent ainsi des outils utiles à la prévention.
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Dates et versions

pastel-00002078 , version 1 (11-01-2007)

Identifiants

  • HAL Id : pastel-00002078 , version 1

Citer

Nicolas Clabaux. Prevention traffic risks in towns: contribution to the devlopment and assessment of diagnosis assistanve tools using prototypal accident scenarios. Engineering Sciences [physics]. Ecole des Ponts ParisTech, 2006. English. ⟨NNT : ⟩. ⟨pastel-00002078⟩
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