Modélisation de la phase d'exploration du processus de conception de produits, pour une créativité augmentée - PASTEL - Thèses en ligne de ParisTech Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2008

Towards stimulating creativity in design: A model of informational activities in early phases of product design process

Modélisation de la phase d'exploration du processus de conception de produits, pour une créativité augmentée

Résumé

Research in design science aims at providing design practitioners with methodologies and tools to leverage innovation and creativity. In this context, our research ends up with a model of informational activities by designers in early phases of design process; so far, the early phase of design process has not been much investigated, mainly because designers' cognitive operations, hidden and not easily described, are largely involved in this phase. A long-term experimental protocol was carried out with professional designers, involving questionnaires, interviews and design tasks simulation. As an output, designers' information and image-gathering strategies in exploration steps were depicted, showing that images are the main support of design thinking. Imagery impact on design creativity was then evaluated; more specifically, we investigated the impact of images collected within several sectors of influence (e.g. architecture, fashion) and it was demonstrated that distance between the image source and the design target is a major factor of variation of design-solution creativity. The findings enabled to propose development specifications for a creativity-oriented image-retrieval software. Our research was carried out within a three-year project funded by the European Union (TRENDS: STREP IST-27916) and was validated by the production of a software aimed at supporting designers' inspirational and creative activities, developed with the participation of car designers and tested by them.
La recherche en conception de produits aboutit à des méthodologies et des outils dans le but d'améliorer innovation et créativité. Dans ce contexte, notre recherche propose un modèle de la phase d'exploration du processus de conception de produits; bien que cruciales pour la suite du processus de conception, les phases amont étaient jusqu'à présent peu décrites, en partie car elles impliquent des opérations cognitives difficilement observables. Notre recherche s'est appuyée sur la mise en œuvre d'un protocole expérimental composé de questionnaires, d'entretiens et de simulations d'activités de conception, réalisé avec la participation de designers professionnels. Cette démarche a permis de décrire les stratégies de recherche d'informations et d'images par les designers dans la phase d'exploration du processus de conception et de montrer que le raisonnement créatif amont s'appuie principalement sur les informations visuelles. L'impact des images sur la créativité en design a ensuite été étudié, en particulier en fonction du secteur d'influence de l'image (architecture, mode
Fichier principal
Vignette du fichier
These_2008_ENSAM_0042_Mougenot.pdf (14.7 Mo) Télécharger le fichier
Loading...

Dates et versions

pastel-00004475 , version 1 (12-01-2009)

Identifiants

  • HAL Id : pastel-00004475 , version 1

Citer

Céline Mougenot. Modélisation de la phase d'exploration du processus de conception de produits, pour une créativité augmentée. domain_other. Arts et Métiers ParisTech, 2008. Français. ⟨NNT : 2008ENAM0042⟩. ⟨pastel-00004475⟩
1278 Consultations
3720 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More