New product introduction modes (internal development, alliance and licence purchase) and competitive position. The case of the worldwide aircraft industry (1944 -2000) - Archive ouverte HAL Access content directly
Theses Year : 2007

New product introduction modes (internal development, alliance and licence purchase) and competitive position. The case of the worldwide aircraft industry (1944 -2000)

Modes de lancement de nouveaux produits et performance. Le cas de l'industrie de la construction aéronautique (1944-2000)

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Abstract

The objective of this research is to examine whether the organisational forms used by firms influence their capacity to grow and thrive sustainably in a given business domain. In particular, we investigate if introducing new products through internal developments, alliances or license purchases influences the capacity of firms to obtain the resources and competences necessary to establish a strong competitive position in a given market. Drawing on the Resource-based View (Penrose, 1959), the Evolutionary Theory (Nelson and Winter, 1982) and the Dynamic Capabilities Approach (Teece, Pisano and Shuen, 1997), we formulate several sets of hypotheses on the determinants of New Product Introduction (NPI) modes and on the consequences of these expansion modes chosen by firms on their competitive position. By examining 437 new aircraft programs that have been introduced since 1944, we verify that the NPI modes chosen by firms have a significant and sustainable influence on their capacity to obtain the resources and competences necessary to establish a strong competitive position in the concerned business domain. Developing new products internally seems to be the most effective way to grow and thrive sustainably. Nevertheless, unlike license purchases, alliances may enable firms to sustainably compete with firms which did not need to resort on external contributions. It is then necessary to manage to develop new products on a stand alone basis the earliest possible, which can only be done at a certain cost and under specific conditions.
L'objectif de cette recherche est d'examiner l'influence des formes organisationnelles utilisées par les entreprises sur leur capacité à prospérer durablement sur un secteur d'activité donné. En particulier, nous étudions si lancer des produits par l'intermédiaire de développements internes, d'alliances ou d'accords de licence influence la capacité des entreprises à obtenir des moyens permettant d'occuper durablement une position concurrentielle solide dans un secteur d'activité donné. Nous avons alors mobilisé la théorie de la ressource (Penrose, 1959), la théorie évolutionniste (Nelson et Winter, 1982) et l'approche par les compétences dynamiques (Teece, Pisano et Shuen, 1997) pour formuler plusieurs séries d'hypothèses, portant d'une part sur les déterminants des modes de lancement de produits et d'autre part sur les conséquences de ces choix de mode d'expansion sur la position concurrentielle des entreprises. En analysant 437 lancements de modèles d'avion réalisés depuis 1944, nous avons vérifié que les modes de lancement de produits utilisés par les entreprises ont une influence significative et durable sur leur capacité à obtenir les moyens permettant d'occuper une position concurrentielle solide dans un secteur d activité donné. Le développement interne semble ainsi être le mode le plus efficace pour prospérer durablement. Toutefois, à la différence des accords de licence, les alliances semblent parfois permettre de concurrencer les entreprises qui n'ont pas besoin de recourir à des apports externes. Il faut toutefois parvenir à utiliser le développement interne le plus tôt possible, ce qui ne peut se faire qu'à un certain prix et dans des conditions précises.
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Dates and versions

pastel-00004587 , version 1 (19-01-2009)

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  • HAL Id : pastel-00004587 , version 1

Cite

Louis Mulotte. Modes de lancement de nouveaux produits et performance. Le cas de l'industrie de la construction aéronautique (1944-2000). Sciences de l'Homme et Société. HEC PARIS, 2007. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨pastel-00004587⟩
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