Territory, marketing channel and time: modalities and stakes of commercial insertion of livestock farming systems in North Cameroon - PASTEL - Thèses en ligne de ParisTech Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2008

Territory, marketing channel and time: modalities and stakes of commercial insertion of livestock farming systems in North Cameroon

Territoire, filiere et temps : modalites et enjeux de l'insertion marchande des systemes d'elevage bovins au nord-cameroun

Patrice Djamen Nana
  • Fonction : Auteur

Résumé

In North Cameroon, livestock farming systems are hampered by high pressure on land while high population growth and rapid urbanization stimulate the development of beef markets. This study was conducted to identify the interactions between development of beef market, dynamics of livestock farming systems and marketing channels. The methodological approach used was organized around three axes: territory, market channel and time. Surveys and annual follow-up related to beef supply of the town of Garoua were conducted at the level of herds, farms, cattle markets, slaughter-houses and consumers. Stockbreeders' practices are constrained by environmental characteristics and the way in which they react to threats and opportunities. Final demand and suppliers stakeholders' strategies are analysed. Productivity of livestock farming systems is lower than the demographic growth rate. Commercial insertion of cattle farms operates in a careful way. Though sensitive to markets, stock breeders prefer minimization of risks to optimization of income. Market influence is more on speculations than transformation of breeding practices. Technical adjustments carried out are profitable only when they are followed with good negotiation and decision making skills. It is imperative to develop support services to farmers: counselling, enhanced organisational capacities, access to farm inputs and credit. Suitable policies are necessary to improve accessibility and availability to fodder resources. It is important to create a conducive environment for farmers, with a fair and inciting functioning of cattle marketing channels. The beef supply model of Garoua is elaborated, and its derived scenarios allow to understand stakes of food security and the future of livestock farming systems.
Au Nord-Cameroun, les systèmes d'élevage bovins sont remis en cause par la pression sur l'espace. Parallèlement, la croissance démographique stimule les marchés de la viande bovine. Cette recherche visait à vérifier l'existence d'interactions entre le développement des marchés, et la dynamique des systèmes d'élevage et de la filière bovine. La démarche méthodologique était articulée autour de trois axes : territoire, filière et temps. Des enquêtes et un suivi annuel ont été réalisés au niveau des troupeaux, exploitations, marchés de bestiaux, abattoirs et consommateurs, à propos de l'approvisionnement de la ville de Garoua en viande bovine. Les pratiques des éleveurs sont contraintes par les caractéristiques du territoire, mais davantage par la manière dont ils réagissent aux opportunités et contraintes du milieu. La demande finale, et les stratégies des acteurs qui y concourent, sont analysées. La productivité des élevages est incompatible avec le rythme de croissance démographique. Les éleveurs sont sensibles au développement des marchés, mais leur insertion marchande est prudente et progressive. Ils préfèrent la minimisation des risques à l'optimisation des revenus. L'influence des marchés se traduit plus par la spéculation que par la modification des pratiques d'élevage. L'amélioration des performances techniques n'est rentable que lorsqu'elle est accompagnée de pratiques de commercialisation efficaces. Il est nécessaire de développer les services d'appui à l'élevage : conseil, appui à l'organisation, accès aux intrants et crédit. Des mesures politiques appropriées s'imposent, pour sécuriser la base productive et, rendre le fonctionnement de la filière bovine plus équitable, et incitatif aux éleveurs. Un modèle d'approvisionnement de la ville de Garoua est proposé. Des scénarios en sont dérivés, qui permettent de saisir l'ampleur des enjeux en termes de sécurité alimentaire des populations et de devenir des élevages.
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Dates et versions

pastel-00005163 , version 1 (27-05-2009)

Identifiants

  • HAL Id : pastel-00005163 , version 1

Citer

Patrice Djamen Nana. Territory, marketing channel and time: modalities and stakes of commercial insertion of livestock farming systems in North Cameroon. Humanities and Social Sciences. AgroParisTech, 2008. English. ⟨NNT : 2008AGPT0093⟩. ⟨pastel-00005163⟩

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