Emotionnal Architecture Scenographic studies in the works of Barragan (1940-1980) - Archive ouverte HAL Access content directly
Theses Year : 2009

Emotionnal Architecture Scenographic studies in the works of Barragan (1940-1980)

L'architecture emotionnelle au service du projet etude du fonctionnement des mecanismes scenographiques dans l'

Nicolas Gilsoul
  • Function : Author

Abstract

This research questions the mise-en-scene techniques used in the emotional architecture at a design level (in terms of atmosphere, space and time) and at a perception level (erosion, metamorphosis) Focused on seven Mexican projects designed by Luis Barragan (between 1940 and 1980), the research questions the heritage of the principles of composition and design process of the emotional architecture for an alternative and contemporary project. According to the main hypothesis of this research, in order to interfere on the visitor' emotions, the emotional architecture ensures the conscious or unconscious participation of the visitor and transforms him into an actor by anticipating (provoking) his movements and by offering him a space of freedom. Two questions are addressed: 1) what are the spatial modalities of the sensitive implication of the visitor? 2) Is the professional scenario developed by Barragan still efficient today and why? The research results are triple: at a theoretical level, it contributes to the recognition of the Luis Barragan works and it allows to address issues relating to the conception and the perception of atmospheres. At a practical level, it outlines the principles of mise-en-scene and highlights a typology of atmospheres which will allow to better integrate the visitor with his sensitive dimension in an alternative and contemporary project.
Cette recherche questionne les mécanismes scénographiques de l'Architecture émotionnelle au niveau de leur conception (ambiantale, spatio-temporelle) et de leur perception (érosion, métamorphoses). Concentrée sur sept oeuvres mexicaines de Luis Barragan (entre 1940 et 1980), elle interroge la pertinence d'un héritage des principes de composition et du processus de conception de l'Architecture émotionnelle pour un projet contemporain alternatif. L'hypothèse générale est que pour travailler sur les émotions du visiteur, l'Architecture émotionnelle s'assure de sa participation consciente et inconsciente, le transforme en acteur en anticipant (provoquant) ses mouvements et lui offre un territoire de liberté. Deux questions se posent alors : 1) quelles sont les modalités spatiales de l'implication sensible du visiteur ? 2) dans quelle mesure le scénario processionnel imaginé par Barragan fonctionne-t-il toujours aujourd'hui et pourquoi ? Les résultats de la recherche sont triples. Au niveau théorique, ils contribuent d'une part à la connaissance de l'œuvre de Luis Barragan et d'autre part à la problématique de la conception et de la perception des ambiances. Au niveau pratique, ils révèlent des principes de composition scénographique et établissent une typologie d'ambiants qui constitueront une aide à la conception afin de mieux intégrer l'homme dans sa dimension sensible dans un projet futur alternatif.
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Gilsoul_2009_ArchitectureEmotionnelle.pdf (33.71 Mo) Télécharger le fichier

Dates and versions

pastel-00005540 , version 1 (03-11-2009)

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  • HAL Id : pastel-00005540 , version 1

Cite

Nicolas Gilsoul. Emotionnal Architecture Scenographic studies in the works of Barragan (1940-1980). Sciences of the Universe [physics]. AgroParisTech, 2009. English. ⟨NNT : 2009AGPT0031⟩. ⟨pastel-00005540⟩

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