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Theses Year : 2009

Affective Computing: Display, Recognition, and Computer Synthesis of Emotions

Informatique Affective : Affichage, Reconnaissance, et Synthèse par Ordinateur des Émotions

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Abstract

Affective Computing refers to computing that relates to, arises from, or deliberately influences emotions and has is natural application domain in highly abstracted human--computer interactions. Affective computing can be divided into three main parts, namely display, recognition, and synthesis. The design of intelligent machines able to create natural interactions with the users necessarily implies the use of affective computing technologies. We propose a generic architecture based on the framework "Multimodal Affective User Interface" by Lisetti and the psychological "Component Process Theory" by Scherer which puts the user at the center of the loop exploiting these three parts of affective computing. We propose a novel system performing automatic, real-time, emotion recognition through the analysis of human facial expressions and vocal prosody. We also discuss about the generation of believable facial expressions for different platforms and we detail our system based on Scherer theory. Finally we propose an intelligent architecture that we have developed capable of simulating the process of appraisal of emotions as described by Scherer.
L'informatique Affective regarde la computation que se rapporte, surgit de, ou influence délibérément les émotions et trouve son domaine d'application naturel dans les interactions homme-machine a haut niveau d'abstraction. L'informatique affective peut être divisée en trois sujets principaux, à savoir: l'affichage,l'identification, et la synthèse. La construction d'une machine intelligente capable dinteragir'de façon naturelle avec son utilisateur passe forcement par ce trois phases. Dans cette thèse nous proposions une architecture basée principalement sur le modèle dite "Multimodal Affective User Interface" de Lisetti et la théorie psychologique des émotions nommé "Component Process Theory" de Scherer. Dans nos travaux nous avons donc recherché des techniques pour l'extraction automatique et en temps-réel des émotions par moyen des expressions faciales et de la prosodie vocale. Nous avons aussi traité les problématiques inhérentes la génération d'expressions sur de différentes plateformes, soit elles des agents virtuel ou robotique. Finalement, nous avons proposé et développé une architecture pour des agents intelligents capable de simuler le processus humaine d'évaluation des émotions comme décrit par Scherer.
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Dates and versions

pastel-00005615 , version 1 (10-12-2009)

Identifiers

  • HAL Id : pastel-00005615 , version 1

Cite

Marco Paleari. Informatique Affective : Affichage, Reconnaissance, et Synthèse par Ordinateur des Émotions. domain_other. Télécom ParisTech, 2009. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨pastel-00005615⟩
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