.. Performance-d-'un-processus-de-développement, 176 3.1.2 L'intégration d'un critère d'apprentissages, p.177

. En-phase-de-contextualisation and .. Le-système-de-rôles-de-l-'avant-projet, 315 3.3.3 L'importance de la continuité des équipes, pp.317-320

.. Le-jalonnement-de-l-du-fournisseur, avant-projet pollue les possibilités d " apprentissage, p.322

.. De-recherche, Création de la Direction de l'Innovation, 50 années de rationalisation des activités, p.343, 2006.

L. Directeur-de-projets-d and .. , Innovation : un rôle clé en émergence, p.395

P. Un-constructeur, Un constructeur cherche à maîtriser le processus de co-innovation, Comment ces facteurs critiques sont-ils déclinés dans les dispositifs internes, p.433, 2008.

D. La-formalisation, outils de gestion pour gérer trois problématiques

.. Performance-d-'un-processus-de-développement, 176 3.1.2 L'intégration d'un critère d'apprentissages, p.177

À. La-recherche-d and .. , une anticipation des préférences des programmes, p.307

. En-phase-de-contextualisation and .. Le-système-de-rôles-de-l-'avant-projet, 315 3.3.3 L'importance de la continuité des équipes, pp.317-320

.. Le-jalonnement-de-l-du-fournisseur, avant-projet pollue les possibilités d " apprentissage, p.322

.. De-recherche, Création de la Direction de l'Innovation, 50 années de rationalisation des activités, p.343, 2006.

L. Directeur-de-projets-d and .. , Innovation : un rôle clé en émergence, p.395

P. Un-constructeur, Un constructeur cherche à maîtriser le processus de co-innovation, Comment ces facteurs critiques sont-ils déclinés dans les dispositifs internes, p.433, 2008.

W. Abernathy and K. B. Clark, Innovation: Mapping the winds of creative destruction, Research Policy, vol.14, issue.1, pp.3-22, 1985.
DOI : 10.1016/0048-7333(85)90021-6

W. Abernathy and J. Utterback, Patterns of industrial innovation, Technology Review, vol.80, pp.41-47, 1986.

M. Abramovitz, Economics of growth, A Survey of Contemporary Economics, vol.2, pp.132-178, 1952.
DOI : 10.1017/CBO9780511664656.004

A. Afuah, Innovation Management: Strategies, Implementation, and Profits, 1998.

P. Anderson and M. L. Tushman, Technological Discontinuities and Dominant Designs: A Cyclical Model of Technological Change, Administrative Science Quarterly, vol.35, issue.4, pp.604-633, 1990.
DOI : 10.2307/2393511

M. Aoki, Information, incentives and bargaining in the Japanese economy, 1988.
DOI : 10.1017/CBO9780511571701

N. S. Argyres and B. S. Silvermann, R&D, organization structure, and the development of corporate technological knowledge, Strategic Management Journal, vol.25, issue.89, pp.929-958, 2004.
DOI : 10.1002/smj.387

A. Baldwin and K. Clark, Managing in an Age of Modularity, Harvard Business Review, vol.75, pp.84-93, 1997.

C. Y. Baldwin and K. B. Clark, Design Rules, 2000.

J. B. Barney, Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, Journal of Management, vol.17, issue.1, pp.99-120, 1991.
DOI : 10.1177/014920639101700108

B. Baudry, Une analyse ??conomique des contrats de partenariat industriel : l'apport de l'??conomie des co??ts de transaction, Revue d'??conomie industrielle, vol.56, issue.1, pp.46-57, 1991.
DOI : 10.3406/rei.1991.1365

B. Baudry, Partenariat et sous-traitance : une approche par la th??orie des incitations, Revue d'??conomie industrielle, vol.66, issue.1, pp.51-69, 1993.
DOI : 10.3406/rei.1993.1496

B. Baudry, L'économie des relations interentreprises, 1995.

D. Bayart, Y. Bonhomme, and C. Midler, Management Tools for R&D Project Portfolios in Complex Organizations ? the case of an international pharmaceutical firm Innovation Based Competition & Design Systems Dynamics, pp.135-158, 2000.

R. Beaume, R. Maniak, and C. Midler, Crossing innovation and product projects management: A comparative analysis in the automotive industry, International Journal of Project Management, vol.27, issue.2, 2008.
DOI : 10.1016/j.ijproman.2008.09.004

B. Mahmoud-jouini and S. , Stratégies d'offres innovantes et dynamique des processus de conception, p.474, 1998.

B. Mahmoud-jouini, S. Calvi, and R. , Les coopérations interentreprises dans les projets de développement Faire de la Recherche en Management, pp.161-188, 2004.

B. Mahmoud-jouini, S. Charue-duboc, F. Fourcade, and F. , Favoriser l'innovation radicale dans une entreprise multidivisionnelle : Extension du modèle ambidextre à partir de l'analyse d'un cas, Finance Contrôle Stratégie, vol.10, issue.3, p.37, 2007.

B. Mahmoud-jouini, S. Charue-duboc, F. Fourcade, and F. , MULTILEVEL INTEGRATION OF EXPLORATION UNITS : BEYOND THE AMBIDEXTROUS ORGANIZATION., Academy of Management Proceedings, vol.2007, issue.1, pp.6-8, 2007.
DOI : 10.5465/AMBPP.2007.26523599

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00263304

B. Mahmoud-jouini, S. Lenfle, S. Derousseaux, and C. , New Product development in a platform-driven organization : Towards platform lifecycle management, pp.4-7, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00663019

B. Mahmoud-jouini, S. Midler, and C. , Compétition par l " innovation et dynamique des systèmes de conception dans les entreprises Françaises. Réflexions à partir de la confrontation de trois secteurs, Entreprise et Histoire, pp.36-62, 1999.

P. Benghozi, F. Charue-duboc, and C. Midler, Innovation based competition & design systems dynamics, 2000.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00262599

M. Benner and M. Tushman, Exploitation, Exploration, and Process Management: the Productivity Dilemna Revisited, Academy of Management Review, vol.28, issue.2, pp.238-256, 2003.

M. Berry, Une Technologie Invisible -L'impact des instruments de gestion sur l'évolution des systèmes humains, 1983.

F. Bidault, C. Despres, and C. Butler, The drivers of cooperation between buyers and suppliers for product innovation, Research Policy, vol.26, issue.7-8, pp.7-8, 1998.
DOI : 10.1016/S0048-7333(97)00034-6

K. Bozdogan, J. Deyst, D. Hoult, and M. Lucas, Architectural innovation in product development through early supplier integration, R and D Management, vol.28, issue.3, pp.163-173, 1998.
DOI : 10.1111/1467-9310.00093

S. L. Brown and K. M. Eisenhardt, The Art of Continuous Change: Linking Complexity Theory and Time-Paced Evolution in Relentlessly Shifting Organizations, Administrative Science Quarterly, vol.42, issue.1, pp.1-34, 1997.
DOI : 10.2307/2393807

G. Buet, T. Gidel, and D. Millet, New technologies " touch down " process application to integration of eco-technologies in vehicle development projects, Proceedings of IDMME -Virtual Concept, 2008.

R. Calvi, É. Blanco, and T. Koike, Coopérer en conception pour améliorer les supply chains de demain, Revue française de gestion, vol.156, issue.3, pp.187-202, 2005.

D. T. Campbell and J. C. Stanley, Experimental and Quasi -Experimental Designs, Houghton Mifflin Company, 1966.

N. Carr, Visualizing Innovation, Harvard Business Review, p.16, 1999.

V. Chanal and C. Mothe, Concilier innovations d'exploitation et d'exploration. Le cas du secteur automobile, Revue fran??aise de gestion, vol.31, issue.154, pp.154173-191, 2005.
DOI : 10.3166/rfg.154.173-191

V. Chapel, La croissance par l'innovation intensive : de la dynamique d'apprentissage à la révélation d'un modèle industriel, le cas Téfal, Thèse de Gestion de Ecole Nationale Suéprieure des Mines de Paris, 1997.

F. Charue-duboc, Block and Run Innovative Strategies and their Implications for Project and Knowledge Management Routines : the Case of a Pharmaceutical and Chemical Company, Revue Gestion, pp.83-102, 2000.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00262566

F. Charue-duboc, F. Fourcade, B. Mahmoud-jouini, and S. , Les domaines d'innovation -A la recherche d'une organisation ambidextre chez un fournisseur de rang 1, 2006.

F. Charue-duboc and C. Midler, L???activit?? d???ing??nierie et le mod??le de projet concourant, Sociologie du Travail, vol.44, issue.3, pp.401-417, 2002.
DOI : 10.1016/S0038-0296(02)01240-2

H. W. Chesbrough, Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, 2003.

C. Christensen, The innovator's Dilemna : When new technologies cause great firms to fail, 1998.

S. Chung and G. M. Kim, Performance effects of partnership between manufacturers and suppliers for new product development: the supplier???s standpoint, Research Policy, vol.32, issue.4, pp.587-603, 2003.
DOI : 10.1016/S0048-7333(02)00047-1

B. Ciavaldini, Des projets aux avant-projets : l " incessante quête de réactivité, Thèse de doctorat de L " ENSMP, 1996.

K. Clark and S. Wheelwright, Managing new product and process development, Text and cases, 1993.

K. B. Clark, The interaction of design hierarchies and market concepts in technological evolution, Research Policy, vol.14, issue.5, pp.235-251, 1985.
DOI : 10.1016/0048-7333(85)90007-1

K. B. Clark, Project Scope and Project Performance: The Effect of Parts Strategy and Supplier Involvement on Product Development, Management Science, vol.35, issue.10, pp.1247-1263, 1989.
DOI : 10.1287/mnsc.35.10.1247

K. B. Clark, W. B. Chew, and T. Fujimoto, Product Development in the World Auto Industry, Brookings Papers on Economic Activity, vol.1987, issue.3, pp.729-771, 1987.
DOI : 10.2307/2534453

K. B. Clark and T. Fujimoto, Product Development Performance: Strategy, Organization and Management in the World Auto Industry, 1991.

K. B. Clark and S. C. Wheelwright, Organizing and Leading ???Heavyweight??? Development Teams, California Management Review, vol.34, issue.3, pp.9-28, 1992.
DOI : 10.2307/41167421

K. B. Clark and S. C. Wheelwright, Managing New Product and Process Development: Text and Cases, 1993.

R. H. Coase, The Nature of the Firm, Economica, vol.4, issue.16, pp.386-405, 1937.
DOI : 10.1111/j.1468-0335.1937.tb00002.x

W. M. Cohen and D. A. Levinthal, Absorptive capacity: A new perspective on learning and innovation, Administrative Science Quarterly, vol.15, pp.128-152, 1990.

P. Cohendet and P. Llerena, Flexibilité, information et décision, 1989.

P. Cohendet and P. Llerena, The role of teams and communities in the emergence of organizational routines Handbook of Organisational Routines, pp.256-277, 2008.

R. G. Cooper, Fixing the fuzzy front end of the new product process, CMA MAGAZINE, vol.71, pp.21-23, 1997.

R. G. Cooper and E. J. Kleinschmidt, An investigation into the new product process: steps, deficiencies and impact, Journal of Product Innovation Management, p.71, 1996.

B. Coriat, Penser à l'envers, 1991.

M. A. Cusumano and A. Gawer, The elements of platform leadership, IEEE Engineering Management Review, vol.31, issue.1, pp.51-58, 2002.
DOI : 10.1109/EMR.2003.1201437

M. A. Cusumano and A. Gawer, Platform Leadership: How Intel, Microsoft, and Cisco Drive Industry Innovation, 2002.

M. A. Cusumano and K. Nobeoka, Thinking beyond lean, p.476, 1998.

M. A. Cusumano and R. W. Selby, Microsoft Secrets: How the World's Most Powerful Software Company Creates Technology, Shapes Markets, and Manages People, 1995.

D. "-aveni, R. Gunther, and R. , Hypercompetition: Managing the Dynamics of Strategic Maneuvering, 1994.

E. Danneels, The dynamics of product innovation and firm competences, Strategic Management Journal, vol.36, issue.7, pp.1095-1121, 2002.
DOI : 10.1002/smj.275

A. David, Logique, épistémologie et méthodologie en sciences de gestion Les nouvelles fondations des sciences de gestion : éléments d'épistémologie pour la recherche en management, pp.83-109, 2000.

A. David, A. Hatchuel, and R. Laufer, Les nouvelles fondations des sciences de gestion : éléments d'épistémologie pour la recherche en management, Collection FNEGE, 2000.

P. A. David, Clio and the Economics of QWERTY, American Economic Review, vol.75, issue.2, p.332, 1985.

G. Dosi and R. Nelson, An introduction to evolutionary theories in economics, Journal of Evolutionary Economics, vol.5, issue.3, pp.153-172, 1994.
DOI : 10.1007/BF01236366

D. Dougherty, Interpretive Barriers to Successful Product Innovation in Large Firms, Organization Science, vol.3, issue.2, pp.179-202, 1992.
DOI : 10.1287/orsc.3.2.179

Y. Doz, The evolution of cooperation in strategic alliances: Initial conditions or learning processes?" Strategic management journal, pp.55-83, 1996.

K. Eisenhardt and B. Tabrizi, Accelerating Adaptive Processes: Product Innovation in the Global Computer Industry, Administrative Science Quarterly, vol.40, issue.1, pp.84-110, 1995.
DOI : 10.2307/2393701

K. M. Eisenhardt and S. L. Brown, Time Pacing : Competing in Markets that Won't Stay Still, Harvard Business Review, p.59, 1998.

K. M. Eisenhardt and J. A. Martin, Dynamic capabilities: what are they?, Strategic Management Journal, vol.6, issue.10-11, pp.10-11, 2000.
DOI : 10.1002/1097-0266(200010/11)21:10/11<1105::AID-SMJ133>3.0.CO;2-E

C. Fine, Clockspeed, Perseus Books, 1998.

R. Foster, Innovation: The Attacker's Advantage, Summit Books, 1986.

F. Fourcade, Les stratégies modulaires des équipementiers automobiles : définition, enjeux, méthodologies de conception et modèles financiers, Thèse de Doctorat de l'Ecole Polytechnique, spécialité Gestion, p.319, 2004.

F. Fréry, Les réseaux d " entreprises: une approche transactionnelle, pp.61-84, 1998.

T. Fujimoto, Capacity Building and Over-Adaptation. A Case of "Fat Design" in the Japanese Auto Industry Coping with variety, 1996.

T. Fujimoto, Shortening Lead Time through Early Problem-solving ??? A New Round of Capability-building Competition in the Auto Industry, Paper presented at the International Conference on New Product Development and Production Networks, Learning from Experiences in Different Industries and Countries
DOI : 10.1007/978-3-662-04255-7_2

T. Fujimoto, The Evolution of a Manufacturing Systems at Toyota, p.477, 1999.

T. Fujimoto, Shortening Lead Time through Early Problem-solving ??? A New Round of Capability-building Competition in the Auto Industry, New Product Development and Production Networks, 2000.
DOI : 10.1007/978-3-662-04255-7_2

T. Fujimoto, M. Iansiti, and K. B. Clark, External integration in product development, Managing Product Development, pp.121-161, 1996.

G. Garel, Analyse de la performance de codéveloppement, Revue française de gestion, issue.123, pp.5-18, 1999.

G. Garel and C. Midler, Concourance, processus cognitifs et régulation économique Revue française de gestion, pp.86-100, 1995.

L. Gastaldi, Stratégies d'innovation intensive et management de la recherche en entreprise -Vers un nouveau modèle de recherche concourante, Thèse de Doctorat de l'Ecole Polytechnique -Spécialité Sciences de Gestion, 2007.

L. Gastaldi and C. Midler, Exploration concourante et piltoage de la recherche, une entreprise de spécialités chimiques, Revue Française de Gestion, p.155, 2005.

F. Gautier and S. Lenfle, L'avant-projet : définition et enjeux Faire de la recherche en Management, pp.11-34, 2004.

V. Giard and C. Midler, Ecosip, Pilotages de projet et entreprises : diversités et convergences, 1993.

J. Girin, L " analyse empirique des situations de gestion: éléments de théorie et de méthode, Epistémologies et sciences de gestion, pp.141-182, 1990.

J. Girin, Les agencements organisationnels Des savoirs en action, L'Harmattan, Série Logiques de Gestion, 1995.

A. Gorgeu and R. Mathieu, Les liens de Renault avec ses fournisseurs : équipementiers et sous-traitants, 1995.

B. Guerrien, La théorie des jeux répétés, Cahiers français, vol.254, pp.48-52, 1992.

G. Hamel and C. Prahalad, Competing for the future, 1994.

M. T. Hannan and J. Freeman, The Population Ecology of Organizations, American Journal of Sociology, vol.82, issue.5, p.929, 1977.
DOI : 10.1086/226424

A. Hatchuel, Coopération et conception collective : variété et crises des rapports de prescription Coopération et conception, pp.101-121, 1996.

A. Hatchuel, Linking organization theory and design theory: Towards Collective Action Theory and Design Oriented Organizations, Plenary Conference EGOS

A. Hatchuel, Towards Design Theory and expandable rationality : The unfinished program of Herbert Simon, Journal of Management and Governance, vol.5, pp.3-4, 2002.

A. Hatchuel, Quelle analytique de la conception ? Parure et pointe en Design, Colloque Autour du langage et des organisations en hommage à Jacques Girin, 2006.

A. Hatchuel, V. Chapel, X. Deroy, L. Masson, and P. , Innovation répétée et croissance de la firme, 1998.

A. Hatchuel, L. Masson, P. Weil, and B. , Activité de conception, organisation de l'entreprise et innovation Travail, entreprise et société, pp.97-120, 2005.

A. Hatchuel, P. L. Masson, and W. Benoit, De la gestion des connaissances aux organisations orientées conception Faire de la recherche en systèmes d'information, FNEGE, 2002.
DOI : 10.3917/riss.171.0029

URL : http://www.cairn.info/load_pdf.php?ID_ARTICLE=RISS_171_0029

A. Hatchuel, P. L. Masson, and B. Weil, Le co-développement à l'épreuve de l'innovation intensive : vers de nouvelles formes d'organisation de la conception innovante entre constructeurs et équipementiers, Actes du Gerpisa, p.32, 2001.

A. Hatchuel and B. Weil, La théorie C-K : Fondements et usages d " une théorie unifiée de la conception, Colloque « Sciences de la conception, 2002.

R. M. Henderson and K. B. Clark, Architectural Innovation: The Reconfiguration of Existing Product Technologies and the Failure of Established Firms, Administrative Science Quarterly, vol.35, issue.1, pp.9-30, 1990.
DOI : 10.2307/2393549

M. Iansiti, Technology integration: Managing technological evolution in a complex environment, Research Policy, vol.24, issue.4, pp.521-542, 1995.
DOI : 10.1016/S0048-7333(94)00781-0

M. Iansiti, Technology Integration, 1998.

M. Iansiti and K. Clark, Integration and Dynamic Capability: Evidence from Product Development in Automobiles and Mainframe Computers, Industrial and Corporate Change, vol.3, issue.3, pp.557-605, 1994.
DOI : 10.1093/icc/3.3.557

A. C. Inkpen, Learning through Alliances: General Motors and Nummi, California Management Review, vol.82, issue.4, pp.114-136, 2005.
DOI : 10.2307/2486989

B. Jacomy, L'âge du plip : chroniques de l'innovation technique, 2002.

M. Jensen and W. Meckling, Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs, and Capital Structure, Journal of Financial Economics, pp.305-360, 1976.

A. Kesseler, The Creative Supplier : a New Model for Strategy, Innovation, and. Customer Relationships in Concurrent Design and Engineering Processes, Thèse de Doctorat de l'Ecole Polytechnique, spécialité Gestion, 1998.

V. Krishnan and S. Bhattacharya, Technology Selection and Commitment in New Product Development: The Role of Uncertainty and Design Flexibility, Management Science, vol.48, issue.3, pp.313-327, 2002.
DOI : 10.1287/mnsc.48.3.313.7728

L. Laigle, De la sous-traitance au co-développement, pp.23-40, 1995.

R. Lamming, Beyond Partnership: Strategies for Innovation and Lean Supply, 1993.

K. Langfield-smith and M. R. Greenwood, Developing Co-operative Buyer-Supplier Relationships: A Case Study of Toyota, Journal of Management Studies, vol.35, issue.3, pp.331-353, 1998.
DOI : 10.1111/1467-6486.00096

L. Masson, P. Weil, B. Hatchuel, and A. , Les processus d'innovation : Conception innovante et croissance des entreprises, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00830210

P. Lemasson, De la R&D à la RID : Modélisation des fonctions de conception et nouvelles organisations de la R&D, 2001.

P. Lemasson, B. Weil, and A. Hatchuel, Les processus d'innovation : Conception innovante et croissance des entreprises, 2006.

S. Lenfle, Compétition par l'innovation et organisation de la conception dans les industries amont. Le cas d'Usinor, Thèse de doctorat de l, p.354, 2001.

S. Lenfle and C. Baldwin, From manufacturing to design : an essay on the work of Kim B. Clark, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00263358

S. Lenfle and C. Midler, Innovation in automotive telematics services: characteristics of the field and management principles, International Journal of Automotive Technology and Management, vol.3, issue.1/2, pp.144-159, 2003.
DOI : 10.1504/IJATM.2003.003373

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00262822

D. Leonard-barton, Core capabilities and core rigidities: A paradox in managing new product development, Strategic Management Journal, vol.42, issue.S1, pp.111-125, 1992.
DOI : 10.1002/smj.4250131009

M. Lieberman and D. Montgomery, First-mover advantages, Strategic Management Journal, vol.8, issue.S1, pp.41-58, 1988.
DOI : 10.1002/smj.4250090706

J. Macduffie, Modularity and the Automobile: What Happened When the concept Hit the Road, 2006.

M. A. Maidique and B. J. Zirger, The new product learning cycle, Research Policy, vol.14, issue.6, pp.299-313, 1985.
DOI : 10.1016/0048-7333(85)90001-0

R. Maniak, R. Beaume, and C. Midler, Innovation Lifecycle Management, La Tribune, 2009.

R. Maniak and C. Midler, Scope, Routes and Pitfalls of Innovation ManagementNavigating an Uncertain Business Environment", organisé par l'International Motor Vehicle Program (IMVP) en coopération avec le WZB, 2006.

R. Maniak and C. Midler, Tracking the Route of Innovation Management : A framework to highlight key issues of Innovation Management within the Automotive Industry Working Paper présenté à la conférence de l'International Motor Vehicle Program, 2006.

R. Maniak, C. Midler, and S. Lenfle, Tracking the Routes of Innovation Management across Products: a cross-cases perspective, Proceedings of the 14th International Product Development Management Conference (EIASM), pp.849-860, 2007.

S. J. Marsh and G. N. Stock, Creating Dynamic Capability: The Role of Intertemporal Integration, Knowledge Retention, and Interpretation, Journal of Product Innovation Management, vol.6, issue.1, pp.422-436, 2006.
DOI : 10.1287/orsc.13.3.339.2780

A. Martinet, Épistémologie et sciences de gestion, 1990.

A. Martinet, Epistémologie de la connaissance praticable : exigences et vertus de l'indiscipline Les nouvelles fondations des sciences de gestion : éléments d'épistémologie pour la recherche en management, FNEGE, pp.111-124, 2000.

M. H. Meyer and A. P. Lehnerd, The Power of Product Platforms, 1997.

C. Midler, Les concepts au concret; réflexion sur les liens entre systèmes techniques et systèmes de gestion dans l'industrie automobile Le travail : marchés, règles, conventions, pp.29-50, 1986.

C. Midler, L'Auto qui n'existait pas: Management des projets et transformation de l'entreprise, 1993.

C. Midler, Les partenariats interentreprises en conception : pourquoi ? comment ?, 2000.

C. Midler, F. Charue-duboc, and R. Maniak, Management de l'Innovation : les défis actuels Le management. Fondements et renouvellements, Sciences Humaines, pp.261-269, 2008.

C. Midler, G. Garel, and A. Kesseler, Le co-développement : définition, enjeux et problèmes, Education Permanente, pp.131-95, 1997.

C. Midler and R. Maniak, Innover avec ses partenaires, les leçons tirées de l'analyse de deux parcours de co-innovation, Rapport de recherche de la Chaire de Management de l'Innovation, p.116, 2006.

J. Moisdon and B. Weil, Capitaliser les savoirs dans une organisation par projets

G. A. Moore, Crossing The Chasm, 1991.

S. Munoz-zarate, Coordination, intégration et innovation dans le système de conception international de l " industrie des équipementiers automobiles. Le cas de Valéo Thermique Moteur, Thèse de doctorat de génie industriel, p.231, 2002.

J. P. Murmann and K. Frenken, NEW DIRECTIONS IN RESEARCH ON DOMINANT DESIGNS., Academy of Management Proceedings, pp.1-6, 2005.
DOI : 10.5465/AMBPP.2005.18783548

C. Navarre, Pilotage stratégique de la firme et gestion des projets, Pilotages de projet et entreprises : diversités et convergences, pp.181-215, 1993.

R. Nelson and S. Winter, An Evolutionary Theory of Economic Change, 1982.

J. Neuville, Béni soit le partenariat, Gérer & Comprendre, pp.55-64, 1998.

T. Nishiguchi, Competing systems of auto components development, Unpublished IMVP working paper, 1993.

K. Nobeoka and M. A. Cusumano, MULTIPROJECT STRATEGY AND SALES GROWTH: THE BENEFITS OF RAPID DESIGN TRANSFER IN NEW PRODUCT DEVELOPMENT, Strategic Management Journal, vol.18, issue.3, pp.169-186, 1997.
DOI : 10.1002/(SICI)1097-0266(199703)18:3<169::AID-SMJ863>3.0.CO;2-K

I. Nonaka and H. Takeuchi, The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation, Long Range Planning, vol.29, issue.4, 1995.
DOI : 10.1016/0024-6301(96)81509-3

E. T. Penrose, The Theory of the Growth of the Firm, 1959.

P. Piron, L'Alliance en Convergence, Thèse de Doctorat de l'Ecole Polytechnique, spécialité Gestion, 2000.

B. Pras and J. C. Tarondeau, Typologie de la recherche en gestion, Enseignement et Gestion, vol.9, issue.59, pp.5-11, 1979.

N. Radhika and A. Mukund, BMW's Innovation Strategies, ICFAI Center for Management Research, 2003.

G. L. Ragatz, R. B. Handfield, and T. V. Scannell, Success Factors for Integrating Supplier into New Product Development, Journal of Product Innovation Management, vol.14, issue.3, pp.190-202, 1997.

D. Reinertsen, Streamlining the Fuzzy Front???end, World Class Design to Manufacture, vol.1, issue.5, pp.4-8, 1994.
DOI : 10.1108/09642369210069751

G. B. Richardson, The organization of industry, pp.883-896, 1972.

E. Rigaud, Fusion termin??e, fusion interminable??? Le cas Peugeot-Citro??n, Annales des Mines - G??rer et comprendre, vol.95, issue.1, pp.26-34, 2009.
DOI : 10.3917/geco.095.0026

P. M. Romer, Endogenous Technological Change, Journal of Political Economy, vol.98, issue.5, Part 2, pp.71-102, 1990.
DOI : 10.1086/261725

P. A. Roussel, K. N. Saad, and T. J. Erickson, Third Generation R&D: Managing the Link to Corporate Strategy, 1991.

M. Sako, Shifting Boundaries of the Firm: Japanese Company-Japanese Labour, 2005.
DOI : 10.1093/acprof:oso/9780199268160.001.0001

M. Sako and F. Murray, Modules in design, production and use: implications for the global automotive industry, Fall Meeting of the International Motor Vehicle Program (IVMP), 1999.

R. Sanchez, Strategic flexibility in product competition, Special Issue: Technological Transformation and the New Competitive Landscape), pp.135-159, 1995.
DOI : 10.1002/smj.4250160921

J. C. Sardas, Ingénierie intégrée et mutation des métiers de la conception, Réalités Industrielles Annales des Mines, pp.41-48, 1997.

J. Saussois, Capitalisme sans répit, 2006.

D. A. Schön, The Reflexive Practitionner. How professionals think in action, 1983.

J. A. Schumpeter, Capitalism, Socialism and Democracy, 1942.

B. Segrestin, La gestion des partenariats d'exploration : spécificités, crises et forme de rationalisation, Thèse de Doctorat, 2003.

H. Simon, The science of the artificial Developing Products in Half the Time, 1969.

R. M. Solow, A Contribution to the Theory of Economic Growth, The Quarterly Journal of Economics, vol.70, issue.1, pp.65-94, 1956.
DOI : 10.2307/1884513

G. Stalk, Time ??? The Next Source of Competitive Advantage, pp.41-51, 1988.
DOI : 10.1007/978-3-642-27922-5_16

G. Stalk and T. Haut, Competing Against Time: How Time-Based Competition Is Reshaping Global Markets, 1990.

A. Takeishi, Strategic management of supplier involvement in automobile product development, Massachusetts Institute of Technology, 1998.

D. J. Teece, G. Pisano, and A. Shuen, Dynamic capabilities and strategic management, Strategic Management Journal, vol.18, issue.7, pp.509-533, 1997.
DOI : 10.1002/(SICI)1097-0266(199708)18:7<509::AID-SMJ882>3.0.CO;2-Z

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.390.9899

S. Thomke and N. Ashok, Product Development at Dell Computer Corporation TN, Harvard Business School Teaching Note, pp.699-134, 1998.

S. Thomke and T. Fujimoto, The effect of ???front-loading??? problem-solving on product development performance, Journal of Product Innovation Management, vol.17, issue.2, pp.128-142, 2000.
DOI : 10.1016/S0737-6782(99)00031-4

M. Tushman, W. Smith, R. Wood, G. Westerman, and C. O-'reilly, Innovation streams and ambidextrous organizational designs: on building dynamic capabilities, 2004.

K. Ulrich, The role of product architecture in the manufacturing firm, Research Policy, vol.24, issue.3, pp.419-440, 1995.
DOI : 10.1016/0048-7333(94)00775-3

K. T. Ulrich and S. D. Eppinger, Product Design and Development, 2003.

A. Walter, T. Ritter, and H. G. Gemünden, Value Creation in Buyer???Seller Relationships, Industrial Marketing Management, vol.30, issue.4, pp.365-377, 2001.
DOI : 10.1016/S0019-8501(01)00156-0

B. Weil, Conception collective, coordination et savoirs. Les rationalisations de la conception automobile, Thèse de doctorat, spécialité ingénierie et gestion, 1999.

B. Wernerfelt, A resource-based view of the firm, Strategic Management Journal, vol.10, issue.2, pp.171-180, 1984.
DOI : 10.1002/smj.4250050207

O. E. Williamson, Hierarchies and Markets, 1975.
DOI : 10.1016/B978-0-08-097086-8.73054-6

O. E. Williamson, The Economic Institutions of Capitalism. Firms, Markets, Relational Contracting, 1985.
DOI : 10.1007/978-3-8349-9320-5_6

S. G. Winter, Understanding dynamic capabilities, Strategic Management Journal, vol.13, issue.10, pp.991-995, 2003.
DOI : 10.1002/smj.318

J. Womack, D. T. Jones, and D. Roos, The Machine that Changed the World, 1990.