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Theses Year : 2010

Agglomeration and the spatial determinants of productivity and trade

Déterminants de la productivité et du commerce: le rôle de la proximité géographique

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1
Anthony Briant
  • Function : Author
  • PersonId : 856887

Abstract

This PhD dissertation studies how agglomeration economies shape the patterns of spatial concentration in French industries, and impact on French firm productivity. In the first chapter, we develop a new methodology to assess spatial concentration with micro-geographic data. This methodology is then applied to compare localization patterns in French service and manufacturing industries. In particular, we find that service industries tend to be more localized than manufacturing ones. In the second and third chapters, we assess the magnitude of urbanization and localization economies on French firm productivity. Chapter 2 proves that, on average, firms benefit from a larger density of employment in their vicinity and a more specialized environment. Chapter 3 considers the differential impact of agglomeration economies across heterogeneous producers. We emphasize that urbanization economies benefit more the most productive firms. Chapter 4 focuses on international trade issues. We find that the larger the stock of immigrants in a specific French département, the larger its trade flows toward the immigrants' country of origin. Finally, chapter 5 makes a methodological point by considering whether and how the choice of a specific zoning system, with spatial units of given size and shape, impacts on the statistical exercises of the previous chapters. We find that distortions due to the Modifiable Areal Unit Problem are of secondary concern in comparison with problems due to misspecification.
Cette thèse s'intéresse à la manière dont les économies d'agglomération façonnent l'organisation spatiale des secteurs d'activité en France et agissent sur la productivité des entreprises. Dans le premier chapitre, nous développons une nouvelle méthode pour mesurer la concentration spatiale à partir de données géo-localisées. Nous l'appliquons à la comparaison de la concentration spatiale dans les secteurs de service et dans les secteurs manufacturiers. Nous soulignons, entre autres, une tendance plus forte des secteurs de service à se concentrer spatialement. Dans les deuxième et troisième chapitres, nous évaluons l'impact des externalités d'urbanisation et de localisation sur la productivité des entreprises. Nous montrons dans le chapitre 2 que les entreprises gagnent, en moyenne, à être localisées dans une zone à forte densité en emploi et à proximité d'entreprises opérant dans le même secteur d'activité. Le chapitre 3 étudie comment ces effets sont différenciés entre entreprises hétérogènes. Nous soulignons le fait que les entreprises les plus productives sont aussi celles qui bénéficient le plus des externalités d'urbanisation. Le chapitre 4 se concentre sur les problématiques de commerce international. Nous montrons que plus le nombre d'immigrés est grand dans un département français, plus ses échanges commerciaux avec le pays d'origine de ces immigrés sont importants. Enfin, le dernier chapitre propose une contribution méthodologique. Nous étudions comment le choix particulier d'un découpage géographique, avec des unités spatiales de taille et de forme données, influence les résultats des exercices statistiques des chapitres précédents. Nous concluons à un biais faible lié au Problème des Unités Spatiales Modifiables, au regard du biais introduit par une mauvaise spécification.
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Dates and versions

pastel-00537814 , version 1 (19-11-2010)

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  • HAL Id : pastel-00537814 , version 1

Cite

Anthony Briant. Agglomeration and the spatial determinants of productivity and trade. Economics and Finance. École des Ponts ParisTech, 2010. English. ⟨NNT : 2010ENPC1003⟩. ⟨pastel-00537814⟩
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