Cinétique de mélange des enrobés recyclés et influence sur les performances mécaniques - PASTEL - Thèses en ligne de ParisTech Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2011

Mixing kinetic of relaimed asphalt concrete and influence on mechanicals properties

Cinétique de mélange des enrobés recyclés et influence sur les performances mécaniques

Résumé

Leading actors in civil engineering engage technical researches on sustainable development in order to reduce raw material and energy consumption in hot mix asphalt production. Increasing the reuse of road demolition products (RAP - Reclaimed Asphalt Pavement) is a major way to meet full recycling capacity in road construction field. Concomitance of recycling increase and asphalt production temperature lowering cuts back on the use of virgin materials and energy. Nevertheless, these techniques involve questions about asphalt concrete so-produced. A bibliographic research indicates the need to understand how RAP and virgin added materials are blended during the mixing process. It's important to know what level of blending is reached and its influence on asphalt mix performances and durability. In order to answer this question, a microscopic observation technique has been developed, which allows the identification of head laboratory parameters (duration and temperature of the mixing) and the understanding of the way the mixing is occurring. Reclaimed asphalt concrete mechanical performances are supposed to be highly influenced by these parameters. In conjunction with the increase of the recycling rate, the outcome of duration and temperature of the mixing is estimated through usual mechanicals tests. At the same time, an experimental test measuring the mixing level in the reclaimed asphalt has been built. The results will enable a control of recycling process and an adjustment as appropriate of added materials in order to reach technical mastery and development of high rate asphalt recycling process.
Les acteurs du domaine des travaux publics participent techniquement au développement durable, en diminuant les consommations de matériaux et d'énergie lors de la fabrication à chaud d'enrobés bitumineux. Le recours accru aux agrégats d'enrobé, matériaux provenant de la déconstruction des chaussées, est une solution qui permettra d'atteindre une pleine capacité de recyclage dans le secteur de la construction routière. La concomitance de l'augmentation du niveau de recyclage avec l'abaissement des températures de fabrication, avec le même objectif de réduction de la consommation énergétique, suscite une interrogation engageant la qualité des enrobés recyclés ainsi produits. Leur caractérisation qualitative passe par la validation de leurs propriétés mécaniques et une connaissance de l'état physicochimique des constituants. À cette fin, des études mécaniques et des observations microscopiques se complétant sont réalisées. La mise en parallèle de ces résultats avec un essai pratique de contrôle validera la qualité de l'enrobé recyclé produit lors d'une fabrication industrielle. La maitrise des performances des enrobés recyclés permettra leur développement industriel dans le respect des engagements environnementaux contemporains.
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Dates et versions

pastel-00613982 , version 1 (08-08-2011)

Identifiants

  • HAL Id : pastel-00613982 , version 1

Citer

Julien C. Navaro. Cinétique de mélange des enrobés recyclés et influence sur les performances mécaniques. Génie des procédés. Arts et Métiers ParisTech, 2011. Français. ⟨NNT : ENAM20110016⟩. ⟨pastel-00613982⟩
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