Conditions of emergence and spread of the electric car : an analysis in terms of " territorialized system-good " - Archive ouverte HAL Access content directly
Theses Year : 2013

Conditions of emergence and spread of the electric car : an analysis in terms of " territorialized system-good "

Conditions d'émergence et de diffusion de l'automobile électrique : une analyse en termes de " bien-système territorialisé "

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Jonathan Bainée

Abstract

This PhD thesis aims to assess the features of the " window of emergence " of the contemporary electric car and thus, raises both theoretical and industrial issues. This work belong to the evolutionary economics and, more specifically, is structured around the multi-level perspective (Geels, 2002), from which it forms an application but also an extension. In the multi-level framework, we understand the emergence of the electric car as the non-linear transition from a socio-technical system based on a conventional internal combustion car to a new socio-technical system based on the electromobility. More specifically, we speak of electromobility systems, because we understand the electric car as a " territorialized system-good ". A system-good mostly because its range is constrained by access to charging infrastructure and because of the storage performance of its batteries. A territorialized system-good especially because the travel of users are deeply anchored in the territories, including in their temporality. The major milestones are to identify the techno-economical weakness of the emergence of the electric car and to derive four typical forms of emergence. Our main result is to identify channels, the sequences and the vectors of emergence and spread of the electric car and, more generally, of territorialized system goods.
Dans cette thèse, nous évaluons l'acuité et les singularités de la " fenêtre d'émergence " contemporaine de l'automobile électrique, soulevant ainsi des enjeux théoriques et industriels. Ce travail s'inscrit dans un phylum évolutionniste et, plus précisément, dans une perspective "multi-niveaux " (GEELS, 2002). Dans ce cadre, l'émergence de l'automobile électrique est saisie comme la transition non linéaire d'un système sociotechnique fondé sur l'automobile thermique usuelle à un système sociotechnique structuré autour de l'électromobilité, étant entendu que nous appréhendons l'automobile électrique comme un " bien-système territorialisé ". Un bien-système, parce que son rayon d'action est contraint par l'accès à une infrastructure de charge et par les performances de ses batteries d'accumulateurs. Un bien-système territorialisé, notamment dans la mesure où les déplacements, des usagers particuliers ou professionnels, sont ancrés dans les territoires, y compris dans leurs temporalités. Les principaux jalons consistent à identifier les verrous technico-économiques de l'émergence de l'électromobilité et d'en dériver quatre formes d'émergence, sous les traits de " systèmes d'électromobilité ". Notre principal résultat est de repérer les canaux, les séquences et les vecteurs d'émergence et de diffusion de l'automobile électrique et, plus généralement, des bien-systèmes territorialisés.
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Dates and versions

pastel-00961039 , version 1 (19-03-2014)

Identifiers

  • HAL Id : pastel-00961039 , version 1

Cite

Jonathan Bainée. Conditions d'émergence et de diffusion de l'automobile électrique : une analyse en termes de " bien-système territorialisé ". Economies et finances. Université Panthéon-Sorbonne - Paris I, 2013. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨pastel-00961039⟩
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