Field transformations as trigger of innovative entrepreneurship: the case of the French communication consultancy. - Archive ouverte HAL Access content directly
Theses Year : 2010

Field transformations as trigger of innovative entrepreneurship: the case of the French communication consultancy.

Les transformations du champ comme facteur d'émergence de l'entrepreneur innovant : le cas du conseil en communication

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Abstract

Ten years (1994-2004) it took Internet to access the legitimacy in the field of French communication consultancy. Its pioneers, the so called "digital natives", young people full of audacity with few experiences, would have to fight hard and survive the crisis of the Internet bubble in 2000-2003 before being acknowledged as experts in a field where, historically, advertising people used to control everything. Today, everyone has the eyes on the "digital". The future strategies are guided by digital communication which appears to be a powerful lever for growth in the face to traditional media shunned by advertisers. By becoming the stake of the field, Internet has exacerbated tensions which have existed before between advertising and marketing services (direct marketing and sales promotion); creating opportunities for innovative entrepreneurship. Key
Dix ans (1994-2004), c'est le temps qu'il aura fallu à Internet pour accéder à la légitimité dans le champ du conseil en communication français. Ses promoteurs, les digital natives, des jeunes plein d'audace mais peu expérimentés, vont batailler ferme et devoir survivre à la crise de la bulle Internet en 2000-2003 avant de se voir reconnaître une compétence dans un champ où, historiquement, ce sont les publicitaires qui contrôlent tout. Aujourd'hui, tout le monde a les yeux rivés sur le " digital ". Les stratégies de demain sont guidées par la communication numérique qui s'avère être un formidable levier de croissance face aux médias traditionnels boudés par les annonceurs. En devenant l'enjeu du champ, Internet exacerbe des tensions qui lui ont préexisté entre publicité et marketing service, créant les conditions d'innovations entrepreneuriales.
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Dates and versions

pastel-01016609 , version 1 (30-06-2014)

Identifiers

  • HAL Id : pastel-01016609 , version 1

Cite

Thierry Viale. Les transformations du champ comme facteur d'émergence de l'entrepreneur innovant : le cas du conseil en communication. Gestion et management. HEC PARIS, 2010. Français. ⟨NNT : 2010EHEC0004⟩. ⟨pastel-01016609⟩
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