English spoken here: Dynamics and challenges of anglicization in French companies - Archive ouverte HAL Access content directly
Theses Year : 2014

English spoken here: Dynamics and challenges of anglicization in French companies

Anglais correct exigé : Dynamiques et enjeux de l'anglicisation dans les entreprises françaises

(1)
1
Jérôme Saulière
  • Function : Author
  • PersonId : 958213

Abstract

The object of this thesis is the increasing use of the English language in organizations (mainly private companies) in France, which we refer to as 'anglicization'. Our aim is to analyze the mechanisms of an organizational dynamic that raises major issues. The first part of the thesis deals with anglicization as a social issue. We describe the French context, marked by a controversy over "tout-anglais" - that is all-English corporate policies - where ideology plays a leading role. Stakeholders, their motivations and arguments are reviewed. A chapter is then dedicated to France's so-called Loi Toubon, which plays an essential part in the debate. In the second part, we set out to describe anglicization as a phenomenon. We propose a novel framework of analysis based on the concept of language boundaries, which we confront with a number of cases from various organizations. It appears that anglicization, far from being a managerial fad, can be analyzed as the result of mechanisms where corporate actors play an active role. The third part focuses on anglicization as a management object. We introduce a simple framework for the description of language management in companies. Two major challenges posed by anglicization are then discussed at length: foreign language training and translation. The conclusion endeavors to resolve the tension between the apparent inevitability of anglicization and the need, felt by a number of stakeholders, to defend French as a working language, introducing the concept of corporate sociolinguistic responsibility.
Cette thèse prend pour objet la montée de l'usage de l'anglais dans les organisations (principalement les entreprises) en France, à travers le concept d'anglicisation. Il s'agit d'analyser les mécanismes d'une dynamique organisationnelle qui soulève des enjeux majeurs. La première partie de la thèse aborde l'anglicisation comme sujet de société. On y décrit le contexte français, marqué par une controverse sur le " tout-anglais " dans l'entreprise où l'idéologie joue un rôle de premier plan. Les acteurs de la controverse, leurs motivations et leurs arguments sont passés en revue. Puis un chapitre est consacré à la loi Toubon, qui joue un rôle essentiel dans le débat. La seconde partie est consacrée à la description de l'anglicisation comme phénomène. Un cadre d'analyse original, basé sur le concept de frontières linguistiques, est confronté à de nombreux cas issus de neuf organisations. Il en ressort que l'anglicisation, loin d'être un phénomène de mode, peut s'analyser comme le résultat de mécanismes où les acteurs de l'entreprise jouent un rôle actif. La troisième partie s'interroge sur l'anglicisation comme objet de gestion. Ayant introduit un cadre d'analyse simple pour la gestion des langues, on aborde en détails deux des principaux défis de gestion posés par l'anglicisation : la formation aux langues étrangères et la gestion de la traduction. La conclusion tente de résoudre la tension entre l'apparente inéluctabilité de l'anglicisation et le besoin, ressenti par un certain nombre d'acteurs, de défendre le français comme langue de travail, à travers le concept de responsabilité sociolinguistique de l'entreprise.
Fichier principal
Vignette du fichier
These_JSauliere_0505.pdf (7.69 Mo) Télécharger le fichier
Loading...

Dates and versions

pastel-01020979 , version 1 (08-07-2014)

Identifiers

  • HAL Id : pastel-01020979 , version 1

Cite

Jérôme Saulière. Anglais correct exigé : Dynamiques et enjeux de l'anglicisation dans les entreprises françaises. Gestion et management. Ecole Polytechnique X, 2014. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨pastel-01020979⟩
748 View
17923 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More