Airports and territory : emergence of a new strategic actor in the air transport system - Archive ouverte HAL Access content directly
Theses Year : 2010

Airports and territory : emergence of a new strategic actor in the air transport system

Aéroports et territoire : emergence of a new strategic actor in the air transport systeml'émergence d'un nouvel acteur stratégique dans le système de transport aérien

(1)
1
Catharina Horn
  • Function : Author
  • PersonId : 764452
  • IdRef : 151882622

Abstract

This thesis deals with the emergence of the airport as a new strategic actor in the air transport system which has undergone profound changes since its liberalisation and within which the airport turned out to be a major player. Considering the airport as an actor in the air transport system, even if it is affected by its environment in a large sense, this work proposes a contribution to current discussion about airport economics. This contribution refers to two levels : an analysis of the European airport business within which the airport emerges as a full player and an analysis of the link between airport strategy and the spatial and territorial context into which the airport is embedded. Based on the differentiation of airport strategies according to the airports' commitment to certain market segments, the analysis of the spatial and territorial context into which the airports are embedded showed its influence on the development of airports but confirmed also that the latter is not automatic but subject to the dynamics arising from the interactions between the different actors. The emergence of the airport as a new strategic player in the air transport system places the emphasis on the complex relation between airport and territory which is reflected in a number of issues connected with the airport activity
Cette thèse de doctorat porte sur l'émergence de l'aéroport comme nouvel acteur stratégique dans le système de transport aérien qui a connu de vastes changements depuis sa libéralisation et au sein duquel l'aéroport est devenu un acteur majeur. En considérant l'aéroport comme acteur du transport aérien, bien qu'il soit affecté par son environnement au sens large, ce travail propose une contribution à la discussion récente sur la question des aéroports. Cette contribution se réfère à deux niveaux : une analyse du système de transport aérien européen dans lequel l'aéroport émerge comme partenaire à part entière et une analyse détaillée du lien entre stratégies aéroportuaires et l'ancrage de l'aéroport dans l'espace et dans le territoire. En partant de la différentiation des stratégies aéroportuaires avec des aéroports qui se spécialisent dans un certain ou plusieurs segments de marché, l'analyse du contexte spatial et territorial, dans lequel les aéroports sont ancrés, a révélé son influence sur le développement des aéroports mais a confirmé aussi que ce dernier n'est pas un résultat mécanique mais est soumis aux dynamiques résultant du jeu d'acteurs. L'émergence de l'aéroport comme nouvel acteur stratégique dans le système de transport aérien met en lumière les rapports complexes entre aéroports et territoire qui se reflètent dans un certain nombre d'aspects discutés dans ce travail
Fichier principal
Vignette du fichier
TH2010PEST1107_complete.pdf (10.79 Mo) Télécharger le fichier
Origin : Version validated by the jury (STAR)

Dates and versions

tel-00601271 , version 1 (17-06-2011)

Identifiers

  • HAL Id : tel-00601271 , version 1

Cite

Catharina Horn. Airports and territory : emergence of a new strategic actor in the air transport system. Architecture, space management. Université Paris-Est, 2010. English. ⟨NNT : 2010PEST1107⟩. ⟨tel-00601271⟩
678 View
2274 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More