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Theses Year : 2014

Essays in Behavioral Finance

Essais en Finance

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Abstract

This thesis is made of three distinct chapters. In the first chapter, I test whether the display format of financial information matters for the individual investor. I find that a more efficient information display allows investors to increase returns on their limit orders, because it becomes easier for them to mitigate the risk of adverse selection when trading with those orders. My findings suggest that retail investors have bounded rationality. In the second chapter I test whether liquidity provision to the market can be a profitable strategy, after fees, for active retail investors. I find that only individuals ranked in the top decile of performance can persistently beat the market using highly contrarian limit order strategies. Limits-to-arbitrage seem to explain why these top retail investors exploit trading opportunities before other more sophisticated arbitrageurs. In the third chapter, I study the retail trading strategies around stock earnings announcements. I find that round-trips started one day before an announcement are more profitable and much shorter in duration than those started during the non-announcement period. Retails reverse their winning trades on the event date, which can slow down the adjustment of prices to new information.
Cette thèse consiste en trois chapitres distincts. Dans le premier chapitre, je teste l'hypothèse selon laquelle le format d'affichage de l'information financière affecte les décisions des investisseurs individuels. Je montre qu'un affichage plus efficace permet aux individus de mieux gérer leurs ordres à cours limité en minimisant le risque de sélection adverse encouru en utilisant ces ordres. Cela suggère que les investisseurs individuels ont une rationalité limitée. Dans le second chapitre, je teste si les stratégies de trading apporteuses de liquidité peuvent générer des profits, après coûts de transactions, pour les traders actifs qui les implémentent. Je montre que seuls les individus situés dans le plus haut décile de performance peuvent battre le marché de façon persistante en utilisant des stratégies hautement contrariantes qui nécessitent l'utilisation massive d'ordres à cours limité. Les limites-à-l'arbitrage semblent expliquer ce phénomène. Dans le troisième chapitre, j'étudie les stratégies des individus autour des annonces de résultats. Je montre que les allers-retours qui sont implémentés un jour avant une annonce génèrent en moyenne des profits plus élevés et sont plus courts en durée que ceux implémentés en temps normal. Les individus clôturent leurs positions gagnantes le jour de l'annonce, ce qui peut ralentir l'ajustement des prix suite à l'annonce.
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tel-01082424 , version 1 (13-11-2014)

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  • HAL Id : tel-01082424 , version 1

Cite

Hedi Benamar. Essays in Behavioral Finance. Business administration. HEC; École des hautes études commerciales (Jouy-en-Josas, Yvelines), 2014. English. ⟨NNT : 2014EHEC0004⟩. ⟨tel-01082424⟩
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