Essays on smart customization : Towards a better understanding of the customer´s perspective on smart customization offers - PASTEL - Thèses en ligne de ParisTech Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2018

Essays on smart customization : Towards a better understanding of the customer´s perspective on smart customization offers

Essais sur la "smart customization" : Vers une meilleure compréhension de la perspective client relative aux offres de smart customization

Résumé

In the last decade, our products have been more and more equipped with information and communication technology (ICT), which has modified the nature of their applications greatly. Notably, firms find finally a mean to empower customers to customize their products after purchase. One talks about “Smart Customization”. For such “smart” customization to happen, the idea is to embed directly smart user toolkits for co-design (smart UTCD) into our consumer products. That said, while in the business press, they largely view smart customization as an opportunity to be tapped, in contrast, research is hardly focused on it. Notably, it appears essential to identify factors of customer - based success of such novel customization offers. Thereby, in paper I, I adapt and test a technology acceptance model to smart UTCD. In paper II, I realize a choice based conjoint analysis on smart UTCD. In article III, I expose a theoretical framework for use generation and apply it one the two existing types of smart UTCD. With my findings, I contribute to theory by adding to our limited understanding of the smart UTCD acceptance, providing in-depth knowledge on the customer´s choice process on the smart UTCD´ design features and by opening the black box on the co-design mechanisms that occur between customers - smart UTCD. Additionally, the findings of my three article that compose my dissertation permit firms to be provided with some measures on how to design smart customization offers that fit better the target customers.
Au cours de la dernière décennie, les technologies de l'information et de la communication intégrées aux produits de consommation ont considérablement modifié la nature de leurs usages. Réactives, les entreprises se sont emparées de ces nouvelles technologies et proposent aux consommateurs de customiser leurs produits quotidiens après achat. J’ai intitulé cette approche "Smart Customization", dans ma thèse. L´idée étant que, pour qu'une telle customisation "intelligente" ait lieu, il faut intégrer directement des boîtes à outils intelligentes (ou smart UTCD) dans nos produits de consommation. Ces boites à outils intelligentes sont ensuite destinées à guider les consommateurs dans le procédé de customisation de leurs objets. Actuellement, il n’y a pas véritablement de recherche académique alors que, au contraire, la presse industrielle évoque la smart customization comme une opportunité à exploiter. Il semble pourtant essentiel, d'identifier les facteurs de succès de ces nouvelles offres de customisation, notamment, en adoptant le point de vue du consommateur sur l´élément principal Smart UTCD. C´est ce qui a déterminé l´objectif de ma thèse. Via une étude d´acceptante technologique dans le papier 1, un choice-based conjoint analysis dans l’article 2 et une exploration des mécanismes de co-conception qui ont lieu entre le consommateur et l´outil de conception « smart UTCD », je participe à la recherche sur la smart customisation.
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Dates et versions

tel-02119142 , version 1 (03-05-2019)

Identifiants

  • HAL Id : tel-02119142 , version 1

Citer

Morgane Benade. Essays on smart customization : Towards a better understanding of the customer´s perspective on smart customization offers. Business administration. Université Paris sciences et lettres; Rheinisch-westfälische technische Hochschule (Aix-la-Chapelle, Allemagne), 2018. English. ⟨NNT : 2018PSLEM015⟩. ⟨tel-02119142⟩
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