Abstract : This research is about the improvement of product portfolio sustainability performance and innovation. It’s about a research-action accomplished at CHANEL Parfum Beauté. Our actions were conducted in the “packaging purchase, development and innovation” department. The research deals with the integration of eco-design in the new product development, the innovation via the use of eco-materials, the integration of social and environmental criteria in purchasing activities and also strategic and managerial issues for satisfying stakeholders, for setting objectives, for monitoring performance and developing competences. We propose a model that takes into account simultaneously structuring and structural dimensions to have a global approach for the improvement. The structuring dimension includes all processes that determine objectives, criteria and the sustainability performance and innovation of the product portfolio. These processes insure continuous improvement and learning. The structural dimension is related to the resources including actors, methods, tools and information technologies. This structuring and structural model was completed and discussed through four experimentations. Three complementary propositions have been formalized to make the model operational and include: detailed description of the main structural resources, a progressive implementation scenario that links objectives to the available resources, and a global process for improvement. The uniqueness of this research comes from the global vision of the product portfolio improvement in the simultaneous investigation in both structuring and structural dimensions and finally, its focus on luxury packaging.
Résumé : Cette thèse porte sur l’amélioration de la durabilité d’un portefeuille de produits et l’innovation. Elle a été réalisée dans le cadre d’une recherche-action au sein de la maison de luxe CHANEL Parfums Beauté dans le département ‘’achats, du développement et de l’innovation packagings’’. Notre recherche traite des problématiques d'intégration de l'éco-conception en développement de nouveaux produits, de l'innovation par les éco-matériaux, de l’intégration des critères sociaux et environnementaux dans les achats ainsi que des aspects stratégiques et managériaux liés à la satisfaction des parties prenantes, à la définition d'objectifs, au suivi de performance et au développement de compétences. Nous proposons un modèle qui tient compte simultanément des dimensions structurelles et structurantes pour avoir une vision globale des éléments nécessaires à l'amélioration. La dimension structurante comprend les processus qui déterminent les objectifs, les critères et la performance durable et innovante des produits du portefeuille. Ces processus assurent aussi l'amélioration continue et l'apprentissage. La dimension structurelle concerne les ressources, notamment les acteurs, les méthodes, les outils ainsi que les systèmes d'informations. Ce modèle structurant et structurel a été complété et discuté à travers quatre expérimentations. Trois propositions complémentaires rendent ce modèle opérationnel. Ils concernent une description détaillée des principales ressources structurelles, un scenario d’implémentation progressive et une démarche globale d’amélioration. L’originalité de cette recherche réside dans la vision sur l'ensemble du portefeuille de produits et dans l’investigation simultanée des dimensions structurantes et structurelles. Elle s’est intéressée aussi pour la première fois aux packagings de luxe.