Formalisation of a novel design methodology of virtual shopping environments using emotional engineering and consumer experience - Archive ouverte HAL Access content directly
Theses Year : 2020

Formalisation of a novel design methodology of virtual shopping environments using emotional engineering and consumer experience

Le développement d'un outil de conception d’un magasin virtuel en se basant sur l'expérience comportementale du consommateur

(1)
1

Abstract

This project involves the study of a new methodology to assist in the design of virtual sales environments, based on consumer behaviour in virtual reality. The e-commerce market is constantly evolving, redefining consumer purchasing behaviour. As part of a CIFRE agreement, DIAKSE, a company specialising in the creation of virtual reality shops for e-commerce sites, is seeking to develop a new intelligent behavioural analysis solution. The state of the art has enabled us to focus on how we can integrate the analysis of consumer behaviour in order to optimise the creation of a virtual sales environment. This issue has allowed us to focus on methodologies for quantifying perception based on emotional engineering. These methods are often used in the framework of product development and design. The obstacle that we are trying to overcome through this research consists in considering the environment in which the products are put into situation in order to evaluate the perception of a product in a virtual environment.
Ce projet porte sur l’étude d’une nouvelle méthodologie d’aide à la conception d’environnements virtuels de vente, basée sur le comportement des consommateurs en réalité virtuelle. Le marché du e-commerce, est en perpétuelle évolution qui redéfinie le comportement d’achat des consommateurs. Dans le cadre d'une convention CIFRE, DIAKSE une entreprise spécialisée dans la création de magasin en réalité virtuelle pour les sites de e-commerce cherche à développer une nouvelle solution intelligente d'analyse comportementale. L’état de l’art nous a permis de nous intéresser à comment peut-on intégrer l’analyse du comportement du consommateur afin optimiser la création d’un environnement virtuel de vente ? Cette problématique nous a permis de nous intéresser aux méthodologies de quantifications de la perception en se basant sur l’ingénierie émotionnelle. Ces méthodes sont souvent utilisées dans le cadre de développement et conception de produit. Le verrou que nous cherchons à lever à travers cette recherche consiste à prendre en compte l’environnement de mise en situation des produits afin d’évaluer la perception d’un produit dans un environnement virtuel.
Fichier principal
Vignette du fichier
elboudali.pdf (8.65 Mo) Télécharger le fichier
Origin : Version validated by the jury (STAR)

Dates and versions

tel-03049055 , version 1 (09-12-2020)

Identifiers

  • HAL Id : tel-03049055 , version 1

Cite

Alaa Elboudali. Formalisation of a novel design methodology of virtual shopping environments using emotional engineering and consumer experience. Chemical and Process Engineering. HESAM Université, 2020. English. ⟨NNT : 2020HESAE035⟩. ⟨tel-03049055⟩
291 View
252 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More