Mobility tools holding and intermodality modelling in Paris - PASTEL - Thèses en ligne de ParisTech Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2020

Mobility tools holding and intermodality modelling in Paris

Modélisation de la détention d'équipements de mobilité et de l'intermodalité en Île-de-France

Résumé

To fulfil mobility needs, individuals make trips involving an access to mobility systems granted by mobility tools such as vehicles, subscriptions to mobility services and license holding. The strategical choice of mobility tools portfolio composition determines the mode choice universe for trip making: large portfolios enable using and mixing several modes and can generate an intermodal trip alternative for trip makers. In order to improve the understanding of mobility, this dissertation investigates strategical and tactical trip making choices and their interaction by analysing the mobility tools holding and intermodality phenomena.Before a potential integration of these mobility phenomena into metropolitan mobility models, two main questions arise: what is the magnitude and what are the characteristics of each phenomenon, and how does it interact with the mobility structure? Answering these goes through conceptualizing, qualifying and modelling the two study mobility phenomena. This research aims on providing answers to these elements within the metropolitan mobility travel demand modelling field framework. Literature review, modelling for mobility planning, discrete choice, statistical, geographic and socio-economic tools are employed on a household travel survey dataset to support the analyses.The thesis begins with a brief review of mobility concepts and data sources involved, before focusing on a disaggregated metropolitan approach with the study of the Paris region and the one individual households study population. The thematic and methodological backgrounds are described before addressing the strategical mobility tools holding choice including seven tools: driving license, car, car parking space, motorcycle, bike, PT pass subscription and bike sharing subscription. The dissertation ends with a study of the tactical trip making choice focusing on intermodality demand, and questions its relationship with the previous mobility tools holding phenomenon.Main results include the set-up of a metropolitan mobility model characterization framework, a conceptualization of the mobility tools holding phenomenon, a mobility tools holding structure hierarchy, an evidence of the interest of jointly modelling mobility tools holding, a characterization of intermodal trips and users and an exploratory modelling of intermodality demand.
En réponse aux besoins de mobilité, les individus réalisent des déplacements via des équipements de mobilités (i.e. véhicules, abonnements à des services de mobilités et licences). Le choix stratégique du portefeuille d'équipements de mobilité détermine l'univers des alternatives pour le choix du mode lors d'un déplacement : des portefeuilles variés permettent l'utilisation et la combinaison de plusieurs modes générant des alternatives intermodales. Pour améliorer la compréhension de la mobilité, cette thèse étudie les choix stratégique et tactique de détention d'équipements de mobilité et d'intermodalité respectivement, ainsi que leur interaction. Envisager la représentation de ces phénomènes au sein des modèles de mobilité métropolitaine soulève deux interrogations: quel est l'ordre de grandeur et quelles sont les caractéristiques de chaque phénomène, et comment interviennent-ils dans la structure du choix de mobilité ? Répondre à ces questions mène à conceptualiser, qualifier et modéliser ces deux phénomènes au sein du domaine de la modélisation de le demande de mobilité métropolitaine. La modélisation comme outil de planification, des modèles de choix discrets, des analyses statistique, géographique et socio-économique sont appliqués à une enquête ménage-déplacements pour étudier ces phénomènes.Cette dissertation débute par une revue de concepts clés et de sources de données de mobilité, avant d'adopter une approche désagrégée appliquée à la région parisienne et plus particulièrement à la population des ménages à un individu. Les contextes thématique et méthodologique sont exposés, puis le phénomène de détention de sept équipements de mobilité (permis de conduire, automobile, parking, motocycle, vélo, abonnement aux transports en commun, abonnement au service de vélos partagés) est étudié. Une analyse du choix tactique de mode de déplacement se concentrant sur l'intermodalité en interaction avec le précédent choix d'équipements de mobilité vient conclure cette thèse.Les principaux résultats incluent la construction d’un cadre d’analyse des modèles de mobilité, la conceptualisation de la détention d’équipements de mobilité, la hiérarchisation de ces équipements, un exemple de l’intérêt de modéliser simultanément plusieurs équipements, une caractérisation des trajets et des individus intermodaux, et une modélisation exploratoire de la demande en intermodalité.
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Origine : Version validée par le jury (STAR)

Dates et versions

tel-03525316 , version 1 (13-01-2022)

Identifiants

  • HAL Id : tel-03525316 , version 1

Citer

Mallory Trouvé. Mobility tools holding and intermodality modelling in Paris. Architecture, space management. Université Paris-Est, 2020. English. ⟨NNT : 2020PESC1044⟩. ⟨tel-03525316⟩
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